System TAX FREE po zmianach od 1 stycznia 2022 r
Podróżni (osoby fizyczne), niemający stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów o wartości powyżej 200 zł na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nich poza terytorium UE w ich bagażu osobistym.
Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy?
Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży takim podróżnym muszą:
1) dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE;
2) zapewnić podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;
3) oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku (UWAGA! Nowe logo - zamieszczone na początku newsa).
Jak będzie wydawany dokument TAX FREE od nowego roku?
Od 1 stycznia 2021 r. sprzedawca będzie wystawiał dokument elektroniczny TAX FREE z wykorzystaniem systemu TAX FREE (nie będzie już formy papierowej). Sprzedawca wyda podróżnemu za jego zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE.
Jak będzie dokonywany zwrot?
Podstawą do dokonania zwrotu podatku będzie dokument elektroniczny TAX FREE wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.
Jak wygląda kwestia kasy online?
Przedsiębiorcy są zobowiązani do wymian na kasę online do dnia 31 grudnia 2021 r., celem sprzedaży towarów w systemie zwrotu podatku podróżnym.
Podstawa prawna:
-
art. 126-130, art. 145b ustawy z 11.03.20024 r. o podatku od towarów i usuług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm).
Stan prawny aktualny na dzień 28.10.2021 r.
Uwaga!
Aby zarejestrować dane firmy na PUESC w celu korzystania z procedury TAX FREE musisz posiadać w każdym miejscu sprzedaży co najmniej jedną kasę fiskalną online.